Aprilie 6, 2019

Salonul de proiecte, București

O prezentare de Oana Mateescu

A patra revoluție industrială se conturează puternic în registrul anxietăților contemporane. Din punct de vedere politic-economic, automatizarea promite și amenință în egală măsură, producând utopia unui „comunism de lux complet automatizat” dar și apocalipsa unei lumi colonizate de roboți sau inteligențe artificiale. Asemenea hiperbole sociale de factură tehnologică sunt, bineînțeles, doar cele mai recente episoade dintr-o istorie mult mai lungă de configurații om-mașină. Pornind de la o serie de imagini din arhiva fotografică a lui Mihai Oroveanu, această prezentare își propune o lectură retroactivă a relațiilor socialiste dintre oameni și mașini. Atenția analitică se concentrează asupra coreografiei dintre mașini și corpuri umane la locul de muncă, încercând să expună (dez)echilibre de putere, cunoaștere și control. Putem oare să extragem încă valoare politică și speculativă din utopiile industrializării socialiste? În ce măsură depinde această valoare de vizualitatea (și, prin urmare, inteligibilitatea) muncitorilor socialiști și a mașinilor lor? Sau ar trebui, poate, să spunem mașinile socialiste și muncitorii lor?

Oana Mateescu are un doctorat în antropologie și istorie de la Universitatea Michigan. A predat cursuri de antropologie și sociologie la Universitatea București, Universitatea Națională de Arte București și Universitatea Babeș-Bolyai Cluj. În prezent lucrează ca cercetător în proiectul Frontlines of Value la Universitatea Bergen, Norvegia. Interesele ei țin de antropologia științei și tehnologiei, economie politică și antropologie istorică.

Acest eveniment face parte din programul „Arhiva fotografică și istoria în transformare / memorie și cercetare”, având ca punct de pornire colecția fotografică a lui Mihai Oroveanu, program inițiat și organizat de Asociația Salonul de proiecte.

Program finanțat de Primăria Sectorului 1, București, prin Centrul Cultural Sector 1 în cadrul programului „Centenar pentru toți – sesiunea 2017-2020”

Program multianual co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional

Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Cu sprijinul: Fundaţia Noua Europă București; Universitatea Națională de Arte București; CESI – Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii București; Asociația Centrul de Fotografie Contemporană Iaşi; Ciprian Mureșan și Galeria Plan B Cluj, Berlin; Galeria Ivan București

Parteneri media: Radio România; Revista ARTA

Sponsor: Corcova

Salonul de proiecte beneficiază de sprijinul pe termen lung al Fundației Art Encounters Timișoara.